konkurs btn

AURAEKO organizacja odzysku sa
WECZajęcia edukacyjne z uczestnikami English Winter Camp 2015 pt. „Nie damy się elektrośmieciom”

Grupa docelowa
Zajęcia edukacyjne pt. „Nie damy się elektrośmieciom” odbyły się 11 lutego br. w trakcie trwania obozu charytatywnego English Winter Camp 2015, mającego miejsce w Darzlubiu w powiecie puckim. W warsztatach uczestniczyło 36 dzieci w wieku od 8 do 15 lat z Gdańskiego Domu dla Dzieci "Na Polanie", Rodzinnego Domu Dziecka Nr 2 w Gdyni, Fundacji Hospicyjnej i Gdyńskiego MOPS-u oraz podopieczni Puckiego GOPS-u. Obozowicze zostali podzieleni na 2 grupy wiekowe i z każdą z nich przeprowadzono zajęcia trwające ok. 2 godziny. Pierwszą stanowiły dzieci starsze w wieku 12 - 15 lat, druga grupa łączyła dzieci w wieku 8 – 11 lat. Podczas zajęć praktycznych, każdą z grup podzielono dodatkowo na 3 mniejsze zespoły.

Cel zajęć
Celem zajęć było przede wszystkim podniesienie świadomości zagrożenia dla środowiska ze strony zużytego sprzętu codziennego użytku, w tym sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii. Staraliśmy się również, na przykładzie postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, wykształcić u dzieci postawy proekologiczne sprzyjające środowisku naturalnemu.

Blok 1 – teoretyczny
1.Rozmowa wprowadzająca na temat środowiska naturalnego, ekologii, dbania o najbliższe otoczenie. Uczestnicy szczegółowo wyjaśniali jak rozumieją powyższe pojęcia. Następnie rozmawialiśmy o tym co kryje się za słowem recykling oraz jak i gdzie należy segregować odpady. Wymieniliśmy kolory pojemników i rodzaje śmieci, które należy do nich wrzucać.
2. Rozmowa na temat „Jakie znamy urządzenia elektryczne i elektroniczne?”. Dzieci podawały przykłady urządzeń elektrycznych i elektronicznych, które znajdują się w pomieszczeniu przebywania, takie jak: żarówka, projektor, komputer. Każde dziecko otrzymało zadanie zapisania przynajmniej trzech urządzeń elektrycznych lub elektronicznych, a następnie przyklejenie odpowiedniego rysunku na tablicy (dzieci otrzymały wcześniej obrazki z różnymi urządzeniami). Wymieniliśmy również inne urządzenia, które używamy w naszych domach, szkołach, urzędach,na ulicy oraz podczas obozów i wycieczek, a mogą stanowić elektrośmieci.
3. Dzieci dowiedziały się po czym poznać czy dane urządzenie jest elektrośmieciem, jeżeli nie jest to takie oczywiste. Każda z 4 grup otrzymała różnego rodzaju urządzenia elektryczne i miała za zadanie odszukać na każdym urządzeniu symbol „przekreślonego kosza”, oznaczający zakaz wyrzucania urządzenia do zwykłego kosza na śmieci. Dla utrwalenia listy urządzeń, które są elektrośmieciami dzieci otrzymały krzyżówkę do rozwiązania oraz zagadki.
4. Dzieci dowiedziały się co należy zrobić ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, czyli z elektrośmieciami. Każde z dzieci zaobserwowało już wcześniej specjalne pojemniki w szkołach na zużyte baterie, nie wiedziały jednak co należy zrobić np. ze starym komputerem. Teraz już nikt nie będzie miał wątpliwości. Doszliśmy również do wniosku, że najlepiej jest naprawiać! Oszczędzamy wtedy nie tylko środowisko ale i pieniądze. A jeżeli nie można naprawić, to kupując nowe urządzenie, oddać stare do sklepu.
5. Dzieci podawały „Dobre rady na elektroodpady” oraz najróżniejsze przykłady zmniejszenia zużycia energii w domu. Zaczęliśmy od pomieszczenia przebywania i zauważyliśmy, że znajdują się w nim żarówki energooszczędne. Zakończyliśmy na tym, że aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej w domach, lepiej pograć w piłkę na podwórku niż na konsoli przed komputerem.
6. Dzieci zagrały w głuchy telefon, gdzie podawanym słowem było wybrane przez prowadzących urządzenie.
7. Największą atrakcją cieszyła się zabawa w radio. Każde dziecko wybrało sobie urządzenie i gdy była jego kolej mówiło o zastosowaniach urządzenia oraz co należy z nim robić gdy się popsuje (naśladując audycję w radio).

Blok 2 – praktyczny
Dzieci zostały podzielone na 4-osobowe zespoły i zadaniem każdego z nich było przygotowanie plakatu przedstawiającego sprzęt elektroniczny i sposoby na ekonomiczne korzystanie ze sprzętu. Po wykonaniu plakatów, zespoły prezentowały swoje prace. W ten sposób podsumowaliśmy i sprawdziliśmy wiedzę zdobytą podczas pierwszego bloku - teoretycznego. Za zaangażowanie w wykonywane prace, każde z dzieci otrzymało torbę z gadżetami przekazanymi nam przez firmę AURAEKO.